امروزه موادی که برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار می گیرد بسیار موفق آمیزتر از گذشته می باشد. با این وجود تفاوت های بسیار زیادی بین مواد پر کننده دندان می باشد.

در دو صورت ممکن است که دندان پر شود؛ یا به شکل مستقیم و یا به شکل غیر مستقیم، روش غیر مستقیم معمولا برای پوسیدگی های زیاد استفاده می شود.

اولین کاری که باید برای پر کردن دندان انجام شود، تراشیدن قسمت های پوسیده دندان است. بعد از آن باید با مواد پر کردن دندان جاهای خالی را پر کنند.

در این مطلب می خواهیم شما را با معایب و فایده های مواد پر کردن دندان آشنا کنیم. پس با همراهی ما خواهید فهمید که، بهترین موادی برای پر کردن دندان چیست؟

نمونه کامپوزیت ونیر

مواد آمالگام برای پر کردن دندان

با استفاده از مواد آمالگام، که همان مواد نقره ای است، می توان دندان های عقبی را پر کرد. آمالگام یک روش کلاسیک به شمار می آید، که سابقه بسیار طولانی در دندانپزشکی دارد. سابقه آمالگام به بیش از 150 سال می رسد.

آمالگام از ترکیب چند فلز به وجود می آید. حدود 50 درصد آمالگام از جیوه و مابقی آن از فلزاتی مانند قلع، مس، نقره یا روی می باشد.

چند مزیت مهم آمالگام نسبت به مواد پر کننده دندان دیگر؛ اولین مزیت آمالگام قیمت کم آن است، یعنی برای کسانی که می خواهند چند دندان خود را پر کنند، آمالگام به صرفه ترین روش می باشد.  

دلیل دوم این که قدرت و استحکام آمالگام بسیار بالاست و عمر طولانی نیز دارد. خیلی کم اتفاق می افتد که آمالگام دچار شکستگی و یا ترک شود.

یکی از مشکلاتی که در آمالگام وجود دارد این است که، رنگ نقره ای آن بسیار جلب توجه می کند و طبیعتا هیچ کس دوست ندارد موقع حرف زدن دندان های ترمیم شده با مواد نقره ای در به نمایش بگذارد و باعث جلب توجه شود.   

مقدار جیوه ای که در آمالگام وجود دارد، برای سلامت بیمار هیچ گونه خطری ندارد.

روش کامپوزیت برای پر کردن دندان

محبوب ترین روشی که در حال حاضر برای پر کردن دندان وجود دارد، روش کامپوزیت می باشد. معمولا کامپوزیت را از پودر شیشه و رزین تولید می کنند. یکی از مزیت های خوب کامپوزیت رنگ سفید آن است. باید بدانید که، رنگ کامپوزیت را می توانید با دندان هایتان مطابقت دهید.

نمونه کامپوزیت ونیر دندان جلو

در نظر داشته باشید که این تکنیک برای همه افراد مناسب نیست. روش کامپوزیت نسبت به آمالگام از مقاومت کمتری برخوردار است و امکان این است که، در اثر فشار زیاد یا ضربه لب پر شود. روش کامپوزیت عمر بسیار کوتاهی نیز دارد. پس با این شرایط شما نمی توانید، از کامپوزیت برای دندان های آسیاب استفاده نمایید؛ به دلیل اینکه فشار زیادی هنگام جویدن به آن ها خواهد آمد.       

روش دندان طلا برای پر کردن دندان

بهترین موادی که شما می توانید، برای پر کردن دندان از آن استفاده نمایید، طلا است. طلا بسیار مقاوم و با دوام می باشد و از سابقه زیادی برخوردار است.  

پر کردن دندان با طلا برای شما بسیار گران تمام می شود. استفاده از دندان طلا گران ترین روش به حساب می آید و کمترین استقبالی از آن می شود.   

دندان طلا را به صورت پر شدگی غیر مستقیم انجام می دهند. با این شرایط، برای اینکه بخواهید، دندان خود را با روش طلا پر کنید، باید زمان زیادی را صرف این کار کنید.   

روش سرامیک برای پرکردن دندان

استفاده از روش پر کردن دندان با سرامیک هم یک روش غیر مستقیم است. با این وجود باید بیش از یک جلسه وقت بگذارید. هزینه ای که برای سرامیک می گذارید، خیلی بیشتر از روش آمالگام و کامپوزیت است. این روش را خیلی از بیماران استفاده نمی کند. اما به دلیل ظاهر بسیار طبیعی و مقاومت بسیار بالایی که دارد می تواند بهترین روش باشد.

نمونه لمینیت(زیبایی)

سرامیک نسبت به طلا آسیب پذیرتر می باشد، ولی به دلیل اینکه شباهت بسیار زیادی به دندان طبیعی دارد، محبوبیت بیشتری هم برای بسیاری از افراد دارد.   

امروزه روش سرامیک نسبت به گذشته بسیار مقاوم تر است و به صورت گسترده تر مورد استفاده قرار می گیرد. 

روش یونومر شیشه یا رزین برای پر کردن دندان

از این روش معمولا برای دندان های شیری که جلوی دهان می باشند و یا برای قسمت های کوچک دندان که پوسیده شده است، مورد استفاده قرار می گیرد.  

از این روش نمی توان برای هر دندانی استفاده کرد، به این دلیل که؛ این مواد بسیار حساس و آسیب پذیر هستند. این مواد را برای دندان هایی استفاده می کنند که، زیاد تحت فشار نیستند.

بهترین موادی که می توان برای پر کرن دندان استفاده کرد چیست؟

جواب این سوال به شرایط شما بستگی دارد، به عنوان مثال؛ اولویت داشتن قیمت مواد پر کننده دندان و اینکه دندان مورد نظر چه موقعیتی دارد.      

شما می توانید برای دندان های جلویی که کمتر تحت فشار هستند، از موادی استفاده کنید که، استحکام کمتر ولی ظاهر زیبایی دارند. یکی از موارد بسیار مهم که در انتخاب مواد پر کننده دندان اهمیت دارد عادت هایی مانند دندان غروجه و جویدن ناخن است. شما می توانید برای دندان های جلیویی از مواد سفید رنگ مثل سرامیک و یا کامپوزیت استفاده نمایید. دندان های عقبی را نیز می توانید از مواد محکم تر و مقاوم تری مثل آمالگام پر کنید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *