فناوری لیزر همه چیز را متحول کرده و البته مراقبت از دهان و دندان نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اگرچه جراحی لثه با لیزر هنوز در مراحل ابتدایی خود است اما نتایج امیدوار کننده ای را برای بیماران واجد شرایط نشان می دهد.

درمان بیماری پریودنتال با لیزر

بیماری های لثه ، بیماری پریودنتال یا لثه یک عفونت از بافت ها و استخوان فک است که دندان های شما را در تهدید می کند.

مطابق با انستیتوی ملی تحقیقات دندانپزشکی و جراحی صورت (NICDR) ، این بیماری به طور عمده در بزرگسالان وجود دارد و ناشی از بهداشت دهان و دندان ضعیف، سیگار کشیدن، بیماریهای مزمن مانند دیابت، داروهای خاص، حساسیت ژنتیکی می باشد.

در همین رابطه مطلب بیماری های لثه در زنان و مردان را مطالعه فرماید.

درمان معمول بیماری پریودنتال مقیاس گذاری و برنامه ریزی ریشه (SRP) است که روشی غیر جراحی برای تمیز کردن سطوح دندانها و ریشه آنهاست که ممکن است در اثر رکود لثه در معرض دید قرار گیرد. این باعث از بین رفتن پلاک و باکتری ها از اطراف لثه و ریشه می شود و باعث احیاء بافت سالم لثه می شود.

از طرف دیگر ، ممکن است پریودنتیست جراحی فلپ لثه را انجام دهد ، بافت لثه به صورت جراحی قطع شده و به پشت بسته می شود تا امکان تمیز کردن عمیق در اطراف ریشه ها در زیر آن فراهم شود. سپس بافت لثه برای بهبودی بخیه داده می شود.

نحوه کار با لیزر درمانی

در جراحی لثه با لیزر ، از لیزر دندانپزشکی برای دسترسی و خارج کردن بافت لثه از اطراف ریشه دندان استفاده می شود.

جراحی لثه با لیزر

وقتی بافت آلوده برداشته شود ، سپس دندانپزشک ریشه را با ابزار صاف می کند تا نقاط خشن و پوستی را که ممکن است باکتری ها را جذب کرده و باعث ایجاد عفونت های بعدی شود ، از بین می برد. سپس ناحیه بین لثه و ریشه می تواند در طی روند بهبودی بازسازی شود.

خطرات و مزایا جراحی لثه با لیزر

طبق آکادمی دندانپزشکی عمومی (AGD) ، استفاده از لیزر برای برداشتن بافت لثه بیمار فواید زیادی دارد:

به بیهوشی عمومی نیاز نیست ، همانطور که گاهی اوقات برای سایر اشکال جراحی دندان لازم است.

لیزرها می توانند مناطق بیمار را به طور دقیق هدف قرار دهند.

خونریزی ، درد و تورم محدود است زیرا لیزر درمانی پریودنتال از جراحی معمولی کمتر تهاجمی است.

زمان بهبود کوتاهتر است.

برخی از مقامات پزشکی هنوز از استفاده از این روش درمانی پشتیبانی نمی کنند. با این حال ، AAP ، نشان می دهد که شواهد کافی وجود ندارد که طول موج خاص لیزر بهتر از روش سنتی باشد. این بدان معنا نیست که AAP مخالف عمل است ، اما باید تا زمانی که انجمن های حرفه ای تر این عمل را تصویب کنند.

با این وجود خطرات زیادی برای استفاده از لیزر درمانی پریودنتال وجود دارد. یکی از این واقعیت ها این است که شما یک انسان هستید؛ اگر متخصص دندانپزشکی شما از طول موج یا قدرت نامناسب استفاده کند ، می تواند باعث آسیب بیشتر به بافت پریودنتال شود.

مراقبت از دندان بعد از درمان

حفظ یک برنامه بهداشت دهان و دندان پس از انجام هر نوع درمان پریودنتال برای جلوگیری از عود مجدد التهاب بسیار مهم است. روزانه دندان های خود را مسواک بزنید و مرتباً با یک محصول ضد میکروبی شستشو دهید.

برای کاهش خطر ابتلا به عفونت های بعدی ، از مصرف سیگار خودداری کنید یا متوقف کنید.

نمونه دپیگمانتاسیون لثه ،بوسیله لیزر دایود

نمونه دپیگمانتتسیون لثه ،بوسیله لیزر دایود