بیماریهای لثه یک از بیشترین دلیل مراجعه افراد به دندانپزشکی است ، این بیماری مزمن عفونی اگر در مراحل مختلف بیماری پیشرفت کند ، قطعا شخص را دچار مشکلات بیشتری می کند.

علائم بیماری لثه

اولین تجربه پی بردن به اینکه درگیر بیماری لثه شده اید، خونریزی لثه هنگام مسواک زدن و یا سیب خوردن است ، اما در مراحل پیشرفته لثه بی دلیل خونریزی می کند، بوی بد دهان و لقی دندان نیز در مراحل پیشرفته اتفاق می افتد.

پیشگیری از بیماری لثه

جرمگیری در فاصله 6 ماه یکبار می تواند کمک زیادی به سلامت لثه های شما برای جلوگیری از بیماریهای لثه کند.

بیماری لثه عامل ابتلا به آسم

افرادی که مبتلا به بیماری لثه می باشند باید از بابت احتمال ابتلا به تنگی نفس اطمینان حاصل کنند.

مطالعات جدید چاپ شده در ژورنال تخصصی مربوط به لثه مشخص می کند که افرادی که دچار بیماری های لثه ای می باشند در مقایسه با کسانی که شرایط دندانی مناسب دارند 5 برابر بیشتر در معرض خطر تنگی نفس می باشند.

همین اطلاعات مختصر می تواند مفید باشد زیرا که در بعضی از کشورها بیشتر از نصف مردم نمی دانند چه چیزی باعث سلامت دهان می شود مردم نیاز دارند که از اثرات جانی بیماری های لثه ای آگاه شوند؛ برای گردآوری این اطلاعات 220 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند.

113 نفر مبتلا به آسم و 107 نفر بدون بیماری آسم و 107 نفر بدون بیماری آسم فاکتورهای همچون عادتهای زندگی، فرهنگ، چاقی و لاغری هم حساب شد.

نتیجه نشان داد که بیماری های لثه ابتلا به آسم را تا 5 برابر افزایش می دهد.

عوامل خطر بیماری لثه و نشانه های آن

اصلی ترین عامل بیماری های پریودنتال (لثه ای) جرم است، اما عوامل دیگری نیز سلامت لثه را می توانند تحت تاثیر قرار دهند.

عوامل خطر بیماری لثه و نشانه های آن

سن بالاتر خطر بیماری لثه را افزایش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که افراد مسن، بالاترین رده در بیماری های لثه را دارا هستند؛ داده های مراکز پیشگیری و کنترل بیماری ها نشان می دهد که بیش از 70 درصد افراد 65 سال به بالا بیماری پریودنتیت دارند.

استعمال دخانیات عامل بیماری لثه

استعمال دخانیات با بسیاری از بیماری های خطرناک مانند سرطان، بیماری های ریوی، حمله قلبی و هم چنین تعداد بیشماری از مشکلات دیگر در ارتباط است.

هم چنین کسانی که از دخانیات استفاده می کنند در معرض خطر زیادی برای ابتلا به بیماری های لثه قرار دارند؛ مطالعات نشان داده است که استعمال دخانیات یکی از عمده ترین عوامل توسعه و پیشرفت بیماری های لثه است.

ژنتیک عامل ابتلا برخی افراد به بیماری لثه

تحقیقات نشان داده است که برخی افراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری های لثه هستند؛ با وجود عادات مراقبت دهان بسیار شدید، این افراد ممکن است با احتمال بیشتری به بیماری های لثه مبتلا شوند.

تشخیص این افراد توسط یک آزمایش ژنتیک قبل از بروز هر گونه علائمی از بیماری و قرار دادند آنها تحت یک دوره درمان مداخله ای می تواند به آنها کمک کند تا دندان های طبیعیشان را برای یک عمر داشته باشند.

استرس ریسک ابتلا به بیماری لثه را بالا می برد.

استرس با بسیاری مشکلات جدی مانند فشار خون، سرطان و تعداد بیشماری از دیگر مشکلات سلامتی در ارتباط است؛ هم چنین استرس یک عامل خطر برای بیماری های لثه است.

تحقیقات نشان می دهد که استرس عمل مقابله با عفونت را در بدن بسیار دشوارتر می کند که این امر شامل بیماری های لثه هم می شود.

مصرف برخی داروها بیماری لثهرا تشدید می کند.

برخی دارو ها مانند قرص های ضد بارداری، داروهای ضد افسردگی و برخی قرص های قلب می توانند روی سلامت دهان تاثیر گذار باشند.

به محض اینکه داروساز و دیگر پزشکان خود را درباره تغییرات دارو ها روی سلامت کلی بدنتان مطلع کردید،باید با متخصص دندانپزشک هم مشورت کنید.

فشار دادن یا سائیدن دندان ها همچنین به لثه ها فشار وارد می کند

فشار دادن و یا سائیدن دندان ها می تواند فشار مازاد بر بافت پایه دندان وارد کند و این مساله ممکن است میزان از بین رفتن این بافت های لثه ای را سرعت ببخشد.

دیگر بیماری های بدن که بیماری لثه را در پی دارد.

دیگر بیماری های بدن که مداخله در سیستم التهابی بدن دارند می توانند شرایط لثه ها را وخیم کنند؛ این بیماری ها شامل بیماری های قلبی و عروقی, دیابت و روماتیسم مفصلی می شوند.

رژیم غذایی ضعیف و چاقی بیماری لثه را ایجاد می کند.

رژیم غذایی که در آن مواد مغذی کم استفاده شود, می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و عمل مقابله با عفونت را برای بدن دشوار سازد. به علت اینکه بیماری های لثه به صورت عفونت شروع می شوند, رژیم غذایی ضعیف می تواند مشکلات لثه فرد را وخیم تر کند. بعلاوه, تحقیقات نشان داده است که چاقی می تواند خطر ابتلا به بیماری های لثه را بیشتر کند.

نشانه های بیماری لثه

بیماری های لثه عموما خاموش هستند، به این معنا که تا مراحل پیشرفته بیماری علائم نمایان نمی شوند.

با این حال، علائم هشدار دهنده بیماری های لثه شمامل موارد زیر هستند:

o لثه ای سرخ، ورم کرده یا حساس و یا هر گونه درد درون دهان
o خونریزی لثه به هنگان مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و خوردن غذاهای سخت
o عقب رفتن و یا دور شدن لثه از دندان، که باعث می شود دندان ها نسبت به قبل کشیده تر به نظر برسند.
o دندان های شل یا فاصله دار
o وجود چرک بین دندان و لثه
o درد های دهانی
o بوی مداوم بد دهان
o تغییر در قرار گیری دندان ها هنگام گاز گرفتن
o تغییر در قرار گیری دندان مصنوعی های جزئی
میلیون ها نفر از مردم دنیا نمی دانند که این عفونت جدی را دارند که در صورت درمان نشدن می تواند منجر به از دست دادن دندان شود.

درمان بیماری های لثه

اخیرا با پیشرفت تکنولوژی راه های زیادی برای درمان بیماری های لثه وجود دارد ، یکی از این روش ها استفاده از لیزر برای درمان بیماریهای لثه می باشد.

جهت اطلاع بیشتر صفحه جراحی لثه با لیزر را مشاهده فرماید.